Vår historia

Vi som ligger bakom Flygteoriförlaget heter Martin Trankell och Alexander Wiklund. Vi har båda flugit allmänflygplan, privat och professionellt, i många år. Allmänflyget består av en relativt liten bransch i Norden och vi oerhört glada och stolta över att kunna kalla flygning och flygteori för vårt primära levebröd.

När vi startade Flygteoriförlaget stod teoriutvecklingen inom allmänflyget i stå. Vi arbetade båda som flyginstruktörer och upplevde en frustration kring den låga kvalitén i det dåtida utbildningsmaterialet. Att få eleverna godkända på proven för Transportstyrelsen berodde mångt och mycket på de insatser lärarna i klassrummet utförde, eftersom det tryckta materialet saknade både omfång och kvalité. Ute på landets flygklubbar fanns det återkommande frustration över svårigheterna att få eleverna intresserade av flygteorin, utbildade och slutligen godkända på myndighetsproven.

Vi bestämde oss för att göra något åt saken. Efter ett roligt men intensivt år med dagligt frågeskrivande kunde vi lansera vår första applikation: PPL-Appen. När vi släppte den första versionen kunde vi inte drömma om att PPL-Appen tio år senare skulle ha laddats ned över 40 000 gånger, och ha hjälpt mer än 5 000 elever att klara av sin flygutbildning. Det värmer våra flyglärarhjärtan att så många tagit del av den app vi skänkt så mycket kärlek och tid, och vi är glada att vi har fortfarande kan bidra att förbättra och digitalisera den svenska flygteorimarknaden.

Vår drivkraft: Flygteori är viktigt för det svenska allmänflyget!
Vår erfarenhet som flygutbildare har gjort oss övertygade om två viktiga grundförutsättningar för all flygutbildning: Att utbilda sig till pilot är ett åtagande & att vara befälhavare är ett ansvar.

Att utbilda sig väl och sprida rätt kunskaper är viktiga ansvarsåtaganden för både elever och flyginstruktörer. För att detta ska vara möjligt måste alla aktörer ha tillgång till rätt verktyg, uppbyggda på ett pedagogiskt sätt och med korrekt avgränsning. Teoriutbildningen är en mycket viktig och flygsäkerhetshöjande faktor på vägen mot ett flygcertifikat. Visst är det skönt att slippa mer teoriutbildning – en flygelev vill ju flyga! Men vi tror på en djupinlärande, praktiskt knuten och realistisk teoriutbildning, snarare än en bantning och försämring av våra elevers möjligheter att lära sig rätt.

Går det att skapa kvalité i den svenska flygteoriutbildningen?
Javisst går det! Våra applikationer är mer än bara frågor. Vår målsättning är att skriva utförliga och informativa förklaringar. Att besvara frågor ska vara ett aktivt lärande som sker på djupet. Att kunna besvara varför en fråga är rätt eller fel är normalt mycket viktigare än att veta vilket enskilt alternativ som ger poäng på slutprovet.

Apparnas frågor vi har utvecklat med denna princip i åtanke. Alla frågor är våra egna och de är alla helt nyskrivna. Vi har djupdykt i Transportstyrelsens måldokument och baserat vår databas på de krav som ställs av myndigheten och den europeiska myndigheten EASA. Frågeställningar, förklaringar och bilder har vi baserat på vår egen breda erfarenhet av vad som är viktigt att lära sig, vad som är svårt att komma ihåg och vad som kan göra skillnad när något oförutsett händer. Resultatet är en frågeapplikation som täcker samtliga krav i måldokumenten, och som samtidigt lär eleven det som krävs för att bli en framgångsrik och säker privatflygare i Europa.

För att undvika försämring i kvalitén vidareutvecklas applikationerna löpande. Flygteori kräver ett vaksamt öga och fokus på korrigeringar och uppdateringar (speciellt i samband med nya regelverk och uppdaterade måldokument). Eftersom applikationen är digital kan uppdateringar skickas ut till användarna med ett enkelt musklick. På det sättet undviker vi dyra tryckkostnader för teoriböcker, något som traditionellt satt en bromskloss på flygteoriutvecklingen. Apparna har ständigt utvecklats i snart tio år, och vi avser fortsätta underhålla, förbättra och bygga på frågedatabasen under en lång tid framöver.

I kombination med det övriga teorimaterial som finns på marknaden hoppas vi att våra appar ska fortsatt agera viktiga kugghjul i det maskineri som behövs för att driva det svenska allmänflyget framåt.

Vi siktar högt, och på så sätt hoppas vi att våra elever gör detsamma!

Lycka till med din din flygutbildning!

Vilka är vi?

Alex.png

Alexander Wiklund – alex@flygteori.nu

Den ena halvan av Flygteoriförlagets duo. Flygbanan började i unga år på flyggymnasiet i Arvidsjaur för över femton år sedan. Därefter blev det flyginstruktörsutbildning och heltidstjänst i olika former som flyglärare under åren 2008 till 2014, inklusive tjänst som utbildare av nya flyginstruktörer. Har idag sadlat upp och flyger under dagtid på flygambulansen som kapten. Bor i norrländska Umeå med sin äkta (och kanske bättre) hälft Linnea och deras dotter Ebba.

Resurs 2.png

Martin Trankell – martin@flygteori.nu

Den andra halvan av Flygteoriförlagets duo. Började med segelflyg några år in i det nya millenniet, och kunde därefter inte hålla sig länge och gick vidare med motorflyg och kommersiell flygutbildning. Har arbetat som trafikpilot, flyglärare och flygutbildare i över tio år. Idag jobbar Martin heltid med flera olika flygteoriprojekt, bland annat som konsult åt andra utbildningsföretag och som författare för utbildningslitteratur. Martin har bland annat författat två av de svenska kursböckerna för PPL, LAPL och UL för flygplan. Lever i övrigt ett fint och glatt villaliv i Vallentuna med sin fru Maria och sonen Theodor.

Kontakta oss

Välkommen att kontakta oss genom att klicka på följande länkar: